Chat with us, powered by LiveChat Skip to content
blodtrygs måling

Hvad betyder et forhøjet blodtryk?

Det anslås at omkring en femtedel af alle danskere er påvirket af et forhøjet blodtryk. En tredjedel af denne gruppe ikke bevidst om det. Symptomerne på forhøjet blodtryk, der også bliver kaldt for hypertension, kan vise sig i form af hovedpine, synsforstyrrelser, hjertebanken og åndenød og er en medvirkende årsag til blodpropper. Tilstanden opstår når hjertet skal arbejde hårdere end normalt for at sende blod igennem kroppen. Årsagen til forhøjet blodtryk kan variere fra person til person, og kan være arveligt. En persons blodtryk måles i to tal, henholdsvis slagtrykket (det systoliske blodtryk) og hviletrykket (det diastoliske). Det førstnævnte er det højeste tryk i en pulsåre når hjertet trækker sig sammen, det sidstnævnte er det laveste tryk imellem to slag.

Hvordan finder jeg mit blodtryk?

Du kan selvfølgelig besøge din læge hvis du vil vide dit blodtryk. Der er ingen stærkt defineret grænseværdier, da der er mange faktorer der kan indvirke på dit blodtryk. Hvis du er rigtig spændt på resultatet af målingen, kan dette i sig selv være medvirkende til at sætte dit blodtryk op midlertidigt. Det estimeres at personer i aldersgruppen 18-80 bør have et normalt blodtryk på 120-135/70-85mmHg, der betyder millimeter kviksølv. Kviksølv er igennem historien blevet brugt til forskellige slags videnskabelige målinger, da væsken udvider sig forudsigeligt ved både temperatur eller ændringer i tryk. Dit blodtryk vil naturligt stige med alderen og fører ikke nødvendigvis til yderligere gener.

Du kan også selv finde dit blodtryk med en blodtryksmåler derhjemme. Sid i en afslappet stilling og hvil armen på bordet. Sid stille med begge ben på jorden, og vær opmærksom på ikke at oprulle dine ærmer for stramt, da dette kan påvirke målingen. Sørg også for ikke at have røget tobak 30 minutter inden målingen. Manchetten på din overarm skal placeres lige over albuen. Den skal gerne stramme lidt når den pustes op, men ikke så meget at det  gør ondt. Der skal kunne placeres en finger imellem manchetten og din arm. Sørg for at måle inden morgenmad og inden aftensmad. Det er allerbedst hvis du inden målingen har slappet af i 10 minutter.

Hvad sænker blodtrykket?

Kost, motion og søvn har stor indvirken på dit blodtryk. Sørg for at spise varieret iflg. Sundhedsstyrelsens anvisninger, og i øvrigt for at dække dit behov for fiskeolie. Du bør motionere en halv time – dagligt – i gennemsnit. Nyere forskning har bevist en sammenhæng mellem søvnmangel og forhøjet blodtryk. En normal nattesøvn betyder, at du sover imellem syv til ni timer on natten. Gode søvnvaner er i øvrigt med til at afhjælpe stress, der også anses for en faktor der bidrager til forhøjet blodtryk.

Alternative former for behandling

Saunabesøg har i årtusinder været kendt for dets gavnlige virkninger på både krop og sjæl. Den moderne version af saunaterapi, f.eks. med et saunatæppe øger produktionen af nitrogenoxid i kroppen. Dette er et signalstof for de røde blodlegemer, der sørger for at afslappe dine pulsårer, og er derfor medvirkende til at forebygge blodpropper. Desuden får du samme fornemmelse af velvære i kroppen, som ved konventionel saunaterapi, og du kan let og hurtigt påbegynde og afslutte behandlingen præcis efter eget behov.

Disclaimer 

Alt indhold og alle oplysninger på fitfun.dk er udelukkende til information og kan på ingen måde erstatte en lægekonsultation eller anden form for professionel medicinsk rådgivning og/eller behandling